Ehdin siinä aamusella tehdä tutkintapyynnön Vaasan aluehälytyskeskukselle tiistaina 25.3-14
tapahtuneen tilanteen vuoksi.
Tutkintapyyntö on lähtenyt niin suullisesti, kuin kirjallisesti.
En todellakaan haluisi olla niiden ihmisten housuissa jotka määräävät yhtä 112 päivystävää henkilöä,
enkä päivystävänä henkilönä.
Päivä oli todella lämmin ja aurinkoinen, mitä sitä nyt ehti hommilta käydä vilkaisemassa.
Muuta asiaa.
------------------------------------------------------------
Kiirellinen sijoitus on vakava puuttuminen ihmisen elämään ja yksityisyyteen, joten se on viimesijainen toimenpide, kun ei ole muita mahdollisuuksia turvata lapsen tilannetta.
Yksi mahdollisista syistä on huoltajan kykenemättömyys hoitamaan lastaan.
Näin todetaan alla olevassa laissa.
---------- tapauksessa, huoltaja oli pyytänyt kiirellistä sijoitusta lapselleen.
Huoleni on nyt myös toisessa lapsessa joka on kotona äidin kanssa.
Äidin joka on lain ja lastensuojeluviranomaisen kiirellisen päätöksen mukaan kyvytön huolehtimaan lapsesta.
Muut kohdat eivät kiirellisesti sijoitettuun tapaukseen sovi.
Äiti tarvitsee kiirellistä apua, samoin äidillä oleva 12 vuotias lapsi.
Näin tulkitsen alla olevan lain.
Lain, mitä Lapuan lastensuojelu ei ole noudattanut.
Miksi toinen lapsi on kotona??????????
Lapuan lastensuojelu ei myöskään ole hakenut kiirellisesti sijoitetulle nuorelle edes vaihtovaatteita meiltä.
Veimme ne itse tänään perjantaina 28.03-14.
LUKEKAA JA IHMETELKÄÄ MITEN LAPUAN LASTENSUOJELU EI NOUDATA LAKIA.
IHMETELKÄÄ MYÖS, MIKSI YKSI LAPSISTA ON EDELLEEN ÄIDILLÄ????
--------------------------------
Kiireellinen sijoitus
Lapsen kiireelliseen sijoitukseen voidaan ryhtyä kun
Kiireellisen sijoituksen syyt
Päätöksenteko
Mielipiteen selvittäminen
Sijoituspaikka
Oikeusvaikutukset
Kiireellisen sijoituksen päättyminen ja raukeaminen sekä jatkuminen
Määräaikojen laskeminen
Oikeuskäytäntöä
Lapsen vanhemmat voivat olla päihteiden vaikutuksen alaisina tai eivät akuutin mielenterveysongelman syntymisen takia kykene huolehtimaan lapsesta. Lapsen voidaan myös perustellusti epäillä joutuneen pahoinpitelyn kohteeksi ja vanhemmat eivät suostu tarvittaviin tutkimuksiin asian selvittämiseksi. Kyse voi olla myös vanhempien onnettomuudesta tai sairastumisesta.
Joissakin tapauksissa kiireellisen sijoituksen taustalla on sellaisesta lapsen heitteillejättöä tai kaltoinkohtelua, että lapsen henki tai hyvinvointi on välittömässä vaarassa. Lapsi tai nuori voi myös itse käyttäytymisellään aiheuttaa kiireellisen sijoituksen tarpeen, esimerkiksi käyttäytymällä itsetuhoisesti, käyttämällä päihteitä tai tekemällä rikoksia.
Äkillinen eroon joutuminen perheestä on lapselle aina vaurioittavaa ja siksi onkin erityisen vaativa tehtävä arvioida, tuleeko lapsi ottaa pois kotoa ja sijoittaa kiireellisesti kodin ulkopuolelle. Tilanteessa joudutaan punnitsemaan sitä kumpi on lapselle haitallisempaa; äkillinen ero vanhemmista vai lapselle aiheutunut vaaratilanne.
Lapsen kiireellistä sijoitusta ei saa käyttää vanhempien välisen huoltoriidan ratkaisukeinona tai tapaamisoikeutta koskevan riidan täytäntöönpanokeinona.
Edellytyksiä kiireelliselle sijoitukselle ei ole, mikäli lapsen sijoitus voidaan tällaisessa tilanteessa hoitaa esimerkiksi avohuollon tukitoimien avulla. Mikäli 12 vuotta täyttänyt lapsi ja lapsen huoltajat antavat suostumuksensa ja arvioidaan olevan lapsen edun mukaista, lapselle voidaan järjestää avohuollon tukitoimena sijoitus lastenkotiin, kriisiperheeseen tai lapselle läheisen henkilön luokse.
Toisin kuin huostaanottopäätöksen, voi päätöksen kiireellisestä sijoituksesta tehdä myös lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä.
Päätöksen kiireellisen sijoituksen jatkamisesta tekee johtava sosiaalityöntekijä. Sama henkilö ei voi tehdä päätöstä sekä kiireellisestä sijoituksesta että sen jatkamisesta.
Kiireellinen sijoitus on vakava puuttuminen ihmisten elämään sekä yksityisyyteen ja näin ollen siitä säädetään lastensuojelulaissa tarkoin.
Kiireellinen sijoitus edellyttää viranomaispäätöstä, jota ei voi tehdä yksityinen palveluntuottaja. Lisää hallintomenettelystä ja päätöksenteosta osiossa Hallinto>Päätökset sosiaalitoimessa ja hakemusmenettely.
Mielipiteen selvittämisellä on tarkoitus päästä selville esimerkiksi siitä, mihin lapsi tulisi sijoittaa tai miten lapsen hoito voidaan väliaikaisesti järjestää muulla tavoin. Mielipiteen selvittämisellä voidaan mahdollisesti arvioida sitä, onko sijoitus vastentahtoinen vai voidaanko lapsi sijoittaa avohuollon tukitoimena.
Mielipiteen selvittäminen voidaan poikkeuksellisesti jättää tekemättä jos
Tehtäessä päätöstä kiireellisen sijoituksen jatkamisesta asiaan osallisia on pääsääntöisesti kuultava hallintolain mukaisesti. Kuuleminen voidaan jättää suorittamatta, jos se vaarantaisi kiireellisen sijoituksen tarkoituksen toteutumisen tai viivästyttäisi asian käsittelyä niin, että siitä olisi huomattavaa haittaa. Lapsen mielipide ja toivomukset on kuitenkin näissäkin tilanteissa selvitettävä, mikäli se ei saata lasta vaaraan.
Kiireellistä sijoitusta koskeva päätös on aina perusteltava. Perusteluista on ilmettävä se, mitkä ovat ne välttämättömät syyt tai se välitön vaaratilanne, joka edellyttää päätöksen tekemistä. Päätöksestä on ilmettävä myös valittava sijoituspaikka ja perustelut valinnalle.
--------------------------------------
Selkeästi kirjoittu laki, mutta lain noudattaminen onkin sitten eri juttu.
Saunottua tuli, joten: huomiseen.
Kiireellisen sijoituksen syyt
Päätöksenteko
Mielipiteen selvittäminen
Sijoituspaikka
Oikeusvaikutukset
Kiireellisen sijoituksen päättyminen ja raukeaminen sekä jatkuminen
Määräaikojen laskeminen
Oikeuskäytäntöä
Lapsen kiireelliseen sijoitukseen voidaan ryhtyä
- jos lapsi on välittömässä vaarassa tai
- muutoin kiireellisen sijoituksen ja sijaishuollon tarpeessa (lastensuojelulaki 38 § Finlex)
Kiireellisen sijoituksen syyt
Kiireellisen sijoituksen tarve voi syntyä esimerkiksi silloin, kun kodin olosuhteet tai puutteet lapsen huolenpidossa välittömästi vaarantavat lapsen terveyttä tai kehitystä tai silloin, kun lapsen huoltajat ovat väliaikaisesti kykenemättömiä hoitamaan lastaan.Lapsen vanhemmat voivat olla päihteiden vaikutuksen alaisina tai eivät akuutin mielenterveysongelman syntymisen takia kykene huolehtimaan lapsesta. Lapsen voidaan myös perustellusti epäillä joutuneen pahoinpitelyn kohteeksi ja vanhemmat eivät suostu tarvittaviin tutkimuksiin asian selvittämiseksi. Kyse voi olla myös vanhempien onnettomuudesta tai sairastumisesta.
Joissakin tapauksissa kiireellisen sijoituksen taustalla on sellaisesta lapsen heitteillejättöä tai kaltoinkohtelua, että lapsen henki tai hyvinvointi on välittömässä vaarassa. Lapsi tai nuori voi myös itse käyttäytymisellään aiheuttaa kiireellisen sijoituksen tarpeen, esimerkiksi käyttäytymällä itsetuhoisesti, käyttämällä päihteitä tai tekemällä rikoksia.
Äkillinen eroon joutuminen perheestä on lapselle aina vaurioittavaa ja siksi onkin erityisen vaativa tehtävä arvioida, tuleeko lapsi ottaa pois kotoa ja sijoittaa kiireellisesti kodin ulkopuolelle. Tilanteessa joudutaan punnitsemaan sitä kumpi on lapselle haitallisempaa; äkillinen ero vanhemmista vai lapselle aiheutunut vaaratilanne.
Lapsen kiireellistä sijoitusta ei saa käyttää vanhempien välisen huoltoriidan ratkaisukeinona tai tapaamisoikeutta koskevan riidan täytäntöönpanokeinona.
Edellytyksiä kiireelliselle sijoitukselle ei ole, mikäli lapsen sijoitus voidaan tällaisessa tilanteessa hoitaa esimerkiksi avohuollon tukitoimien avulla. Mikäli 12 vuotta täyttänyt lapsi ja lapsen huoltajat antavat suostumuksensa ja arvioidaan olevan lapsen edun mukaista, lapselle voidaan järjestää avohuollon tukitoimena sijoitus lastenkotiin, kriisiperheeseen tai lapselle läheisen henkilön luokse.
Päätöksenteko
Päätöksen kiireellisestä sijoituksesta ja sen lopettamisesta tekee sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen määräämä ammatillisen kelpoisuuden omaava sosiaalityöntekijä (lastensuojelulaki 13 §; Finlex). Usein kiireelliset sijoitukset tapahtuvat myös virka-ajan ulkopuolella, jolloin päätöksen tekee sosiaalipäivystyksessä toimiva sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen määräämä sosiaalityöntekijän kelpoisuuden omaava työntekijä.Toisin kuin huostaanottopäätöksen, voi päätöksen kiireellisestä sijoituksesta tehdä myös lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä.
Päätöksen kiireellisen sijoituksen jatkamisesta tekee johtava sosiaalityöntekijä. Sama henkilö ei voi tehdä päätöstä sekä kiireellisestä sijoituksesta että sen jatkamisesta.
Kiireellinen sijoitus on vakava puuttuminen ihmisten elämään sekä yksityisyyteen ja näin ollen siitä säädetään lastensuojelulaissa tarkoin.
Kiireellinen sijoitus edellyttää viranomaispäätöstä, jota ei voi tehdä yksityinen palveluntuottaja. Lisää hallintomenettelystä ja päätöksenteosta osiossa Hallinto>Päätökset sosiaalitoimessa ja hakemusmenettely.
Mielipiteen selvittäminen ja kuuleminen
Ennen päätöstä kiireellisestä sijoituksesta on selvitettävä lapsen, vanhemman, huoltajan sekä muun lapsen hoidosta ja kasvatuksesta tällöin vastaavan henkilön mielipide ja käsitys tilanteesta (lastensuojelulaki 39 a §, Finlex). Mielipiteen selvittäminen ei ole sama kuin hallintolain mukainen kuuleminen.Mielipiteen selvittämisellä on tarkoitus päästä selville esimerkiksi siitä, mihin lapsi tulisi sijoittaa tai miten lapsen hoito voidaan väliaikaisesti järjestää muulla tavoin. Mielipiteen selvittämisellä voidaan mahdollisesti arvioida sitä, onko sijoitus vastentahtoinen vai voidaanko lapsi sijoittaa avohuollon tukitoimena.
Mielipiteen selvittäminen voidaan poikkeuksellisesti jättää tekemättä jos
- asia on niin kiireellinen, ettei selvitystä voida tehdä. Tällöin selvittämisestä johtuva asian käsittelyn viivästyminen aiheuttaa haittaa lapsen terveydelle, kehitykselle tai turvallisuudelle
- mielipiteen selvittäminen saattaisi vaarantaa päätöksen tarkoituksen toteutumisen (esimerkiksi on perusteltua epäillä, että täytäntöönpano yritetään estää piilottamalla lasta). Lastensuojelulaki 39 a § (Finlex)
Tehtäessä päätöstä kiireellisen sijoituksen jatkamisesta asiaan osallisia on pääsääntöisesti kuultava hallintolain mukaisesti. Kuuleminen voidaan jättää suorittamatta, jos se vaarantaisi kiireellisen sijoituksen tarkoituksen toteutumisen tai viivästyttäisi asian käsittelyä niin, että siitä olisi huomattavaa haittaa. Lapsen mielipide ja toivomukset on kuitenkin näissäkin tilanteissa selvitettävä, mikäli se ei saata lasta vaaraan.
Kiireellistä sijoitusta koskeva päätös on aina perusteltava. Perusteluista on ilmettävä se, mitkä ovat ne välttämättömät syyt tai se välitön vaaratilanne, joka edellyttää päätöksen tekemistä. Päätöksestä on ilmettävä myös valittava sijoituspaikka ja perustelut valinnalle.
--------------------------------------
Selkeästi kirjoittu laki, mutta lain noudattaminen onkin sitten eri juttu.
Saunottua tuli, joten: huomiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti