perjantai 28. syyskuuta 2012

Perjantai. Vihdoinkin järkevää toimintaa Kangas-Annala tie- ja siltahankkeesta. Ym.

Seinäjokihan se aamusta kutsui. Päivä meni joutuisasti.
En kirjoita nyt omista menoistani / tapahtumista, koska vihdoinkin on otettu järkeä käteen Kangas-Annala tie- ja siltahankkeessa.

Kuka haluaa tulvanpeittämän soratien yksisuuntaisena ? En minä ainakaan.

Alla luettavaa ja lukekaa se ajatuksella. Kannatan 100 % Salon ja Mattilan esityksiä.

Saunottua tuli, joten: Huomiseen

---------------------------------------------------------------------

Ehdotukseni Kangas-Annala tie- ja siltayhteyden jatkokäsittelylle/eriävä mielipide

Lähtötilanne rakennustoimikunnan asettamalle työlle on ollut uuden Kauhavan hallinnon- ja palvelujen järjestämissuunnitelma:

" Yhdistämisavustusten käytöstä sovitaan lisäksi että Ylihärmän Kankaan kylän ja Kauhavan Annalan kylän välinen tie- ja siltayhteys rakennetaan viimeistään vuonna 2012. Suunnittelu tulee aloittaa viimeistään 2009 ja nettorahoitus hoidetaan Kauhavan ja Ylihärmän osuudesta yhdistymisavustuksesta kuntien asukasluvun
(31.12.2008) mukaisessa suhteessa, kuitenkin enintään 50 % kyseisille kunnille
tulevista yhdistymisavustuksista. Loppuosa tie- ja siltahankkeen kuntarahaosuudesta rahoitetaan uuden kunnan investointivaroista. Hankkeelle haetaan myös valtionrahoitusta".


Tämän hetkinen tilanne tie- ja siltahankkeessa:

1. Siltasuunnitelmat ovat valmiit ja tämä tehty suunnitelma ja tiet ovat nyt kilpailutettu.
2. Palvelujen ja hallinnon järjestämissopimuksessa edellytetään, että silta on valmis kuluvan vuoden eli 2012 aikana. Tähän ei voida kuitenkaan mitenkään päästä, koska hanke ei ole lainvoimainen toteutettavaksi mm. seuraavista syistä:
- Hanke on ollut useita kertoja kaupunginhallituksessa. Näistä on valitettu tähän asti kaikissa eri vaiheissa jo useasti ja lainvoimaisuutta ei ole aivan lähiaikoina odotettavissa.
-  hankkeesta on tehty kantelu/ilmoitus kaupungin ympäristöviranomaisille ja sen käsittely on kesken. Viranomaiselle on annettu asiasta lausunto.
- hankkeesta on tehty myös hallintopakkovaatimus viranomaisille, jonka käsittely on vielä kesken. Tähän vaatimukseen vastataan mahdollisesti jo lähiaikoina.
- on enemmän kuin todennäköistä, että hallinto-oikeuden päätöksistä tullaan valittamaan edelleen eteenpäin Korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja niiden käsittely kestää vielä koko ensi vuoden. Valitusprosessi saattaa kestää osan seuraavakin vuotta.  
3. Hankkeen nettorahoitukseen on budjetoitu tällä hetkellä Kauhavan ja Ylihärmän yhdistymisavustuksia kuluvalle ja ensi vuodelle yhteensä 1.950.000 euroa.
4. Tämänhetkisiin suunnitelmiin ja muihin kustannuksiin on käytetty n. 100.000 euroa.
5. Loppuosan rahoittamiseksi tarvitaan vielä taloussuunnitelmassa olevan määrärahan lisäksi n, 1,500.000 euroa.
6. Valtion rahoitusosuutta tielle ei ole saatavissa.
7. Kankaan puoleiset maat ovat vielä yksityisten maanomistajien hallussa. Kh. on tehnyt asiassa esisopimuksen, mutta kauppoja ei ole lähdetty tekemään valituksen johdosta. Tulevistakin kaupoista on odotettavissa kunnallisvalitus.
8. Kaupunki on tehnyt tarjouksen Annalan tiehoitokunnalla tarjouksen tien korjaamisesta samantasoiseksi kuin uusi siltatiekin. Tiehoitokunta on halunnut asiasta suunnitelman, jota ollaan lähdössä valmistelemaan. Lunastushinnoista ei ole vielä neuvoteltu. Sopimukseen pääseminen on kuitenkin haasteellista, koska mukana maanomistajissa on aikaisempia valittajia, jotka vastustavat koko hanketta. Tien korjaus on kuitenkin aivan välttämätöntä, jotta silta - ja tieyhteys palvelisi oikeasti liikennettä vanhalle kantatielle asti.
9. Osa kuntalaisista vastustaa voimakkaasti hanketta, mutta jotkut pitävät sitä " Kauhavan kaupungin tärkeimpänä kehityshankkeena".
10. Nykyinen kaupunginvaltuusto ei ole käsitellyt koko hanketta yhtään kertaa. Kaupunginhallitus on sen sijaan käsitellyt asiaa jo lukuisia kertoja.


Johtopäätökseni edellisen pohjalta:

1. Palvelujen ja hallinnon järjestämissopimus raukeaa sillan osalta tämän vuoden päättyessä, koska silta ei ole valmis ja sen tekemistä ei päästä edes aloittamaan. Oletan, että valitukset ovat kaikissa oikeusasteissa käsitelty lainvoimaisesti vasta vuonna 2014 ja sillan rakentamiseen päästään vasta sen jälkeen. Viranomaiset edellyttävät, että silta- ja tieyhteyttä on käsiteltävä kokonaisuutena, joten teiden tekeminen rakentamattomalle sillalle ei ole perusteltua - varsinkin kun kaikkia suunnitelmia ei ole vielä tehty ja kaikkia teiden rakentamiseen tarvittavia maa-alueita ei ole rakentajan eli kaupungin hallussa.
2. Suunnitelman mukainen silta maksaa halvimman tarjouksen mukaan 2.120.000 euroa. Teiden rakentaminen Kankaalle 339.000 ja Annalaan 375.000 euroa. Tähän on lisättävä  vielä laskennallisen lisätyön osuus 141.700, tiedossa olevat Kankaan puoleiset maanlunastukset 90.000 euroa sekä rakennuttajan valvontakustannukset  60.000 euroa.
3. Kaupunginhallitus on tarjonnut, että myös nykyinen Annalan tien kunnostetaan samaan palvelutasoon ja tämä tie maksaa tehdyn arvion mukaan noin 327.000 euroa. Tällöin tien- ja siltakokonaisuuden kokonaiskustannukset ovat kaikkiaan noin 3.580.500 euroa.  
4. Tähän hintaan ei sisälly vielä tien asfaltointia/pikeämistä Tie olisi tällä erää hiekkapintainen ja se yhtyy vanhaan kantatiehen, josta käynti olisi valtatieltä 19 joko Pernaan tai Kleimolan kautta. Tie ei siten vielä tyydyttäisi kaikkia liikennetarpeita.
5. Edelleen on hyvin epäselvää, onko tie nykyisillä suunnitelmilla 100 %:sti liikennekelpoinen kaikkina vuoden aikoina, koska osa valittajista on sitä mieltä, että tien rakentaminen edellyttäisi nykyistä tehokkaampaa ja parempaa kuivatus- ja pumppausjärjestelmää.

Kauhavan kaupungin talous ja investointiohjelman haasteet:


1. Kauhavan kaupunki on valittu äkillisen rakennemuutoksen rahoituksen piiriin lentosotakoulun lakkautuksen ja satojen työpaikkojen menettämisen johdosta.
2. Verotulojen kehitys ei ole lähivuosina voimakkaassa kasvussa em. syiden ja eurooppalaisen talouskehityksen johdosta. Yritykset ja kuluttajat ovat nyt varovaisia. 
3. Valtiolla ei ole varaa lisätä lähivuosina kuntien valtionosuutta ja valtion painiessa suuren budjettivajeen kanssa, ne pienenevät edelleen. Kauhavan kaupungissa menetykset ovat tulevana vuonna satoja tuhansia euroja vuositasolla.
4. Tulevien vuosien aukkoa ei ole mahdollista täyttää verojen ja maksujen korotuksella.
5. Tämän vuoksi joudutaan tekemään rakenteellisia säästöjä sekä toiminnan uudelleenjärjestelyjä. Samalla on jatkettava investointiohjelman kriittistä tarkastelua peruspalvelujen turvaamisen näkökulmasta.
6. Kaupungin investointiohjelma on erittäin haastava. Vuodelle 2013 on budjetoitu välttämättömiä tarpeita jo 6.989.000 euron ja sitä seuraavalle vuodelle 8.820.000 euron edestä. Suurimmat menoerät muodostuvat mm. Nahkalan koulun, uuden pelastusaseman, uuden päiväkodin rakentamisesta sekä haja-asutusalueiden viemäröinnistä, Näihin hankkeisiin on jo alustavasti sitouduttu ja niiden valmistelu on pitkällä. Viemäröinnistäkään ei voida luopua, koska silloin menetettäisiin saatu 2 miljoonan euron valtionosuus. Pelastusasemaa aiotaan vielä tietojen mukaan suunnitelmissa suurentaa useilla sadoilla neliöillä, mikä tietää tämän investoinnin merkittävää kustannusten nousua.
7. Muut investoinnit muodostuvat välttämättömistä tieinvestoinneista kaavateihin sekä yhdyskuntatekniikan investoinneista. Riittäviin korvausinvestointeihin ei ole näissäkään laskelmissa vielä varauduttu. Tämän vuoksi rakennusten ja teiden kunto heikkenee.

 
Johtopäätökseni investointien osalta:


Kauhavan kaupungin vakiintunut investointikyky on ollut noin 3.500.000 euroa vuositasolla. Tämäkään ei ole valitettavasti riittänyt olemassa olevien tie- ja rakennuskannan korvausinvestointeihin. Mikäli Kangas- Annala tieyhteyden rahat vähennettäisiin kokonaan lähivuosien talousarvoista, jäisi vielä tämänkin jälkeen karsittavaa ensi vuodelle noin 2.000.000 euroa ja sitä seuraavalle vuodelle noin 3.800.000 euroa.

Kauhavan kaupungin investointiohjelma sisältää kuitenkin täysin välttämättömiä menoeriä kaupungin peruspalvelujen ja lakisääteisten tehtävien turvaamiseen kuten koulujen ja päiväkotien, viemärijärjestelmän uusimiseen sekä teiden ja kevyen liikenteen väylien rakentamiseen. En pysty käsi sydämellä sanomaan, että mikä näistä hankkeista olisi vähempiarvoinen kuin nyt suunnittelussa oleva silta- ja tieyhteys. Tieyhteydellä ei kuitenkaan luoda uusia pysyviä työpaikkoja ja sen liikennetarve on arvion mukaan vain runsaat sata ajoneuvoa päivässä.


Edellä olevan perusteella esitän kunnioittavasti, että kaupunginhallitus huomioi voimakkaasti muuttuneen taloustilanteen ja tarkastelee siltahanketta osana koko kaupungin investointiohjelmaa ja toteaa sen, että Kangas-Annala silta - ja tieyhteys maksaa alkuperäisten siltasuunnitelmien ja saatujen tarjousten perusteella + siihen tiedossa olevien välttämättömien menoerien jälkeen 3.580.000 euroa (Alv 0 %.)

Vaihtoehtoinen tarjous on noin 300.000 euroa tätä edullisempi, mutta sekin pitäisi erikseen ja tarkkaan tutkia. Tämäkin vaihtoehtoinenkin silta on on kuitenkin kustannuksiltaan merkittävästi enemmän kuin mitä on tällä hetkellä varattuna kaupungin taloussuunnitelmassa oleva varaus eli 1.950.000. euroa.

Lisäksi esitän, että kaupunginhallitus toteaa, että koska hankkeen kokonaiskustannukset muodostuvat saavutettavaan hyötyyn nähden liian suureksi, eikä Kauhavan kaupungilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta lähteä sillan rakentamiseen lähivuosien aikana, niin kaikki saadut tarjoukset hylätään.

Hanke on merkittävä ja periaatteellinen tulevan taloussuunnittelun osalta ja valtuusto ei ole varannut siihen riittävästi rahaa. Hanke on ollut osa kaupungin hallinnon ja palvelujen järjestämissuunnitelmaa,

Tämän johdosta esitän, että kaupunginhallitus vie esityksen Kauhavan kaupunginvaltuuston arvioitavaksi. Valtuusto voi tarvittaessa arvioida ja päättää, että millä muulla tavalla kaupunki voi olla edesauttamassa em. kylien tulevia tiejärjestelyjä osana kaupungin investointiohjelmaa.   

Kauhavalla 26.09.2012

Petri Salo
Kangas-Annala rakennustoimikunnan pj.   
--------------------------------------------
Kaupunginjohtaja Mattilan tuleva esitys. Esitys johonka päättäjien pitää ottaa järki käteen.
Esitys on hyvä ja todellinen.
Päättäjät jotka vastustavat Mattilan esitystä eivät näe metsää puilta.
En usko, että yksikkään päättäjä omaa taloutta hoitaessaan päästäisi kotinsa konkurssiin.

Mattilan esitys:

Hankkeen toteutusta siirretään toistaiseksi.
Olisin kopioinut Mattilan esityksen, mutta kopioiminen kaupungin sivuilta koskien esityslistoja ym, ei onnistu. Outo asia sinänsä.






Ei kommentteja: