En kirjoita nyt omista menoistani / tapahtumista, koska vihdoinkin on otettu järkeä käteen Kangas-Annala tie- ja siltahankkeessa.
Kuka haluaa tulvanpeittämän soratien yksisuuntaisena ? En minä ainakaan.
Alla luettavaa ja lukekaa se ajatuksella. Kannatan 100 % Salon ja Mattilan esityksiä.
Saunottua tuli, joten: Huomiseen
---------------------------------------------------------------------
Ehdotukseni Kangas-Annala tie- ja siltayhteyden jatkokäsittelylle/eriävä mielipide
Lähtötilanne rakennustoimikunnan asettamalle työlle on ollut uuden Kauhavan hallinnon- ja palvelujen järjestämissuunnitelma:
" Yhdistämisavustusten
käytöstä sovitaan lisäksi että Ylihärmän Kankaan kylän ja Kauhavan
Annalan kylän välinen tie- ja siltayhteys rakennetaan viimeistään vuonna 2012.
Suunnittelu tulee aloittaa viimeistään 2009 ja nettorahoitus hoidetaan
Kauhavan ja Ylihärmän osuudesta yhdistymisavustuksesta kuntien
asukasluvun
(31.12.2008) mukaisessa suhteessa, kuitenkin enintään 50 % kyseisille kunnille
tulevista
yhdistymisavustuksista. Loppuosa tie- ja siltahankkeen
kuntarahaosuudesta rahoitetaan uuden kunnan investointivaroista.
Hankkeelle haetaan myös valtionrahoitusta".
Tämän hetkinen tilanne tie- ja siltahankkeessa:
1. Siltasuunnitelmat ovat valmiit ja tämä tehty suunnitelma ja tiet ovat nyt kilpailutettu.
2.
Palvelujen ja hallinnon järjestämissopimuksessa edellytetään, että
silta on valmis kuluvan vuoden eli 2012 aikana. Tähän ei voida
kuitenkaan mitenkään päästä, koska hanke ei ole lainvoimainen
toteutettavaksi mm. seuraavista syistä:
-
Hanke on ollut useita kertoja kaupunginhallituksessa. Näistä on
valitettu tähän asti kaikissa eri vaiheissa jo useasti ja
lainvoimaisuutta ei ole aivan lähiaikoina odotettavissa.
- hankkeesta
on tehty kantelu/ilmoitus kaupungin ympäristöviranomaisille ja sen
käsittely on kesken. Viranomaiselle on annettu asiasta lausunto.
-
hankkeesta on tehty myös hallintopakkovaatimus viranomaisille, jonka
käsittely on vielä kesken. Tähän vaatimukseen vastataan mahdollisesti jo
lähiaikoina.
-
on enemmän kuin todennäköistä, että hallinto-oikeuden päätöksistä
tullaan valittamaan edelleen eteenpäin Korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja
niiden käsittely kestää vielä koko ensi vuoden. Valitusprosessi saattaa
kestää osan seuraavakin vuotta.
3.
Hankkeen nettorahoitukseen on budjetoitu tällä hetkellä Kauhavan ja
Ylihärmän yhdistymisavustuksia kuluvalle ja ensi vuodelle yhteensä
1.950.000 euroa.
4. Tämänhetkisiin suunnitelmiin ja muihin kustannuksiin on käytetty n. 100.000 euroa.
5. Loppuosan rahoittamiseksi tarvitaan vielä taloussuunnitelmassa olevan määrärahan lisäksi n, 1,500.000 euroa.
6. Valtion rahoitusosuutta tielle ei ole saatavissa.
7.
Kankaan puoleiset maat ovat vielä yksityisten maanomistajien hallussa.
Kh. on tehnyt asiassa esisopimuksen, mutta kauppoja ei ole lähdetty
tekemään valituksen johdosta. Tulevistakin kaupoista on odotettavissa
kunnallisvalitus.
8.
Kaupunki on tehnyt tarjouksen Annalan tiehoitokunnalla tarjouksen tien
korjaamisesta samantasoiseksi kuin uusi siltatiekin. Tiehoitokunta on
halunnut asiasta suunnitelman, jota ollaan lähdössä valmistelemaan.
Lunastushinnoista ei ole vielä neuvoteltu. Sopimukseen pääseminen on
kuitenkin haasteellista, koska mukana maanomistajissa on aikaisempia
valittajia, jotka vastustavat koko hanketta. Tien korjaus on kuitenkin
aivan välttämätöntä, jotta silta - ja tieyhteys palvelisi oikeasti
liikennettä vanhalle kantatielle asti.
9.
Osa kuntalaisista vastustaa voimakkaasti hanketta, mutta jotkut pitävät
sitä " Kauhavan kaupungin tärkeimpänä kehityshankkeena".
10.
Nykyinen kaupunginvaltuusto ei ole käsitellyt koko hanketta yhtään
kertaa. Kaupunginhallitus on sen sijaan käsitellyt asiaa jo lukuisia
kertoja.
Johtopäätökseni edellisen pohjalta:
1.
Palvelujen ja hallinnon järjestämissopimus raukeaa sillan osalta tämän
vuoden päättyessä, koska silta ei ole valmis ja sen tekemistä ei päästä
edes aloittamaan. Oletan, että valitukset ovat kaikissa oikeusasteissa
käsitelty lainvoimaisesti vasta vuonna 2014 ja sillan rakentamiseen
päästään vasta sen jälkeen. Viranomaiset edellyttävät, että silta- ja
tieyhteyttä on käsiteltävä kokonaisuutena, joten teiden tekeminen
rakentamattomalle sillalle ei ole perusteltua - varsinkin kun kaikkia
suunnitelmia ei ole vielä tehty ja kaikkia teiden rakentamiseen
tarvittavia maa-alueita ei ole rakentajan eli kaupungin hallussa.
2.
Suunnitelman mukainen silta maksaa halvimman tarjouksen mukaan
2.120.000 euroa. Teiden rakentaminen Kankaalle 339.000 ja Annalaan
375.000 euroa. Tähän on lisättävä vielä laskennallisen
lisätyön osuus 141.700, tiedossa olevat Kankaan puoleiset
maanlunastukset 90.000 euroa sekä rakennuttajan valvontakustannukset 60.000 euroa.
3.
Kaupunginhallitus on tarjonnut, että myös nykyinen Annalan tien
kunnostetaan samaan palvelutasoon ja tämä tie maksaa tehdyn arvion
mukaan noin 327.000 euroa. Tällöin tien- ja siltakokonaisuuden
kokonaiskustannukset ovat kaikkiaan noin 3.580.500 euroa.
4.
Tähän hintaan ei sisälly vielä tien asfaltointia/pikeämistä Tie olisi
tällä erää hiekkapintainen ja se yhtyy vanhaan kantatiehen, josta käynti
olisi valtatieltä 19 joko Pernaan tai Kleimolan kautta. Tie ei siten
vielä tyydyttäisi kaikkia liikennetarpeita.
5.
Edelleen on hyvin epäselvää, onko tie nykyisillä suunnitelmilla 100
%:sti liikennekelpoinen kaikkina vuoden aikoina, koska osa valittajista
on sitä mieltä, että tien rakentaminen edellyttäisi nykyistä
tehokkaampaa ja parempaa kuivatus- ja pumppausjärjestelmää.
Kauhavan kaupungin talous ja investointiohjelman haasteet:
1.
Kauhavan kaupunki on valittu äkillisen rakennemuutoksen rahoituksen
piiriin lentosotakoulun lakkautuksen ja satojen työpaikkojen
menettämisen johdosta.
2.
Verotulojen kehitys ei ole lähivuosina voimakkaassa kasvussa em. syiden
ja eurooppalaisen talouskehityksen johdosta. Yritykset ja kuluttajat
ovat nyt varovaisia.
3.
Valtiolla ei ole varaa lisätä lähivuosina kuntien valtionosuutta ja
valtion painiessa suuren budjettivajeen kanssa, ne pienenevät edelleen.
Kauhavan kaupungissa menetykset ovat tulevana vuonna satoja tuhansia
euroja vuositasolla.
4. Tulevien vuosien aukkoa ei ole mahdollista täyttää verojen ja maksujen korotuksella.
5.
Tämän vuoksi joudutaan tekemään rakenteellisia säästöjä sekä toiminnan
uudelleenjärjestelyjä. Samalla on jatkettava investointiohjelman
kriittistä tarkastelua peruspalvelujen turvaamisen näkökulmasta.
6. Kaupungin investointiohjelma on erittäin haastava. Vuodelle 2013 on budjetoitu välttämättömiä tarpeita jo 6.989.000 euron ja sitä seuraavalle vuodelle 8.820.000
euron edestä. Suurimmat menoerät muodostuvat mm. Nahkalan koulun, uuden
pelastusaseman, uuden päiväkodin rakentamisesta sekä
haja-asutusalueiden viemäröinnistä, Näihin hankkeisiin on jo alustavasti
sitouduttu ja niiden valmistelu on pitkällä. Viemäröinnistäkään ei
voida luopua, koska silloin menetettäisiin saatu 2 miljoonan euron
valtionosuus. Pelastusasemaa aiotaan vielä tietojen mukaan
suunnitelmissa suurentaa useilla sadoilla neliöillä, mikä tietää tämän
investoinnin merkittävää kustannusten nousua.
7.
Muut investoinnit muodostuvat välttämättömistä tieinvestoinneista
kaavateihin sekä yhdyskuntatekniikan investoinneista. Riittäviin
korvausinvestointeihin ei ole näissäkään laskelmissa vielä varauduttu.
Tämän vuoksi rakennusten ja teiden kunto heikkenee.
Johtopäätökseni investointien osalta:
Kauhavan
kaupungin vakiintunut investointikyky on ollut noin 3.500.000 euroa
vuositasolla. Tämäkään ei ole valitettavasti riittänyt olemassa olevien
tie- ja rakennuskannan korvausinvestointeihin. Mikäli Kangas- Annala
tieyhteyden rahat vähennettäisiin kokonaan lähivuosien talousarvoista,
jäisi vielä tämänkin jälkeen karsittavaa ensi vuodelle noin 2.000.000
euroa ja sitä seuraavalle vuodelle noin 3.800.000 euroa.
Kauhavan
kaupungin investointiohjelma sisältää kuitenkin täysin välttämättömiä
menoeriä kaupungin peruspalvelujen ja lakisääteisten tehtävien
turvaamiseen kuten koulujen ja päiväkotien, viemärijärjestelmän
uusimiseen sekä teiden ja kevyen liikenteen väylien rakentamiseen. En
pysty käsi sydämellä sanomaan, että mikä näistä hankkeista olisi
vähempiarvoinen kuin nyt suunnittelussa oleva silta- ja tieyhteys.
Tieyhteydellä ei kuitenkaan luoda uusia pysyviä työpaikkoja ja sen
liikennetarve on arvion mukaan vain runsaat sata ajoneuvoa päivässä.
Edellä
olevan perusteella esitän kunnioittavasti, että kaupunginhallitus
huomioi voimakkaasti muuttuneen taloustilanteen ja tarkastelee
siltahanketta osana koko kaupungin investointiohjelmaa ja toteaa sen,
että Kangas-Annala silta - ja tieyhteys maksaa alkuperäisten
siltasuunnitelmien ja saatujen tarjousten perusteella + siihen tiedossa
olevien välttämättömien menoerien jälkeen 3.580.000 euroa (Alv 0 %.)
Vaihtoehtoinen
tarjous on noin 300.000 euroa tätä edullisempi, mutta sekin pitäisi
erikseen ja tarkkaan tutkia. Tämäkin vaihtoehtoinenkin silta on on
kuitenkin kustannuksiltaan merkittävästi enemmän kuin mitä on tällä
hetkellä varattuna kaupungin taloussuunnitelmassa oleva varaus eli
1.950.000. euroa.
Lisäksi
esitän, että kaupunginhallitus toteaa, että koska hankkeen
kokonaiskustannukset muodostuvat saavutettavaan hyötyyn nähden liian
suureksi, eikä Kauhavan kaupungilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta
lähteä sillan rakentamiseen lähivuosien aikana, niin kaikki saadut
tarjoukset hylätään.
Hanke
on merkittävä ja periaatteellinen tulevan taloussuunnittelun osalta ja
valtuusto ei ole varannut siihen riittävästi rahaa. Hanke on ollut osa
kaupungin hallinnon ja palvelujen järjestämissuunnitelmaa,
Tämän
johdosta esitän, että kaupunginhallitus vie esityksen Kauhavan
kaupunginvaltuuston arvioitavaksi. Valtuusto voi tarvittaessa arvioida
ja päättää, että millä muulla tavalla kaupunki voi olla edesauttamassa
em. kylien tulevia tiejärjestelyjä osana kaupungin investointiohjelmaa.
Kauhavalla 26.09.2012
Petri Salo
Kangas-Annala rakennustoimikunnan pj.
--------------------------------------------
Kaupunginjohtaja Mattilan tuleva esitys. Esitys johonka päättäjien pitää ottaa järki käteen.
Esitys on hyvä ja todellinen.
Päättäjät jotka vastustavat Mattilan esitystä eivät näe metsää puilta.
En usko, että yksikkään päättäjä omaa taloutta hoitaessaan päästäisi kotinsa konkurssiin.
Mattilan esitys:
Hankkeen toteutusta siirretään toistaiseksi.
Olisin kopioinut Mattilan esityksen, mutta kopioiminen kaupungin sivuilta koskien esityslistoja ym, ei onnistu. Outo asia sinänsä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti