tiistai 30. elokuuta 2011

Tiistai. E-P:n piiriin Pj:n irtisanoutuminen. Valitus Kuluttajavirastolle. Ym.

Seinäjokihan se aamusta kutsui.
Päivällä sain tiedon Etelä-Pohjanmaan Perussuomalaisten piiritoimikunnan puheenjohtajan eroilmoituksesta.
Eroon oli monia syitä, mutta yksi tärkeimmistä oli omien hylkääminen ja aliarvioiminen.

Ei ole helppoa olla puheenjohtaja porukassa missä joutuu yksin ( vaimon ja kahden muun henkilön avustamana) hoitamaan kaikki asiat.

Väistyvä puheenjohtaja on jopa öisin ajanut autollaan satojakilometriä vieden tarvittavaa materiaalia tapahtumia varten. Ilmaiseksi siis.
Mistä löytyy tilalle henkilö joka ei ole vaatimassa jokaisesta puolueen hyväksi tehdystä työstä korvauksia?

Helppoa on arvostella, mutta kuka kykenee samaan?
Eivät ainakaan arvostelijat.

Tukipilari E-P:n Perussuomalaisissa ja piiritoimikunnassa murtui ja pahasti ilmoituksen jälkeen.
Rakennuksen / puolueen yksi tärkeimmistä pilareista murtui, omien toimesta.

Toivon Pihlajalle menestystä uusissa hankkeissa.

Yllätyin kun katsoin sähköpostiani.
Alla on syy yllätykseen. Luulin jo ettei asia ole edennyt, mutta oli kuitenkin.

Kirjeenne Kuluttajavirastolle/kuluttaja-asiamiehelle 11.2.2010

SAUNALAHDEN SOPIMATON PUHELINMYYNTI

Olette tehneet kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen Saunalahden puhelinmyynnistä. Kiitämme yhteydenotostanne. Ilmoitukset ovat meille erittäin tärkeitä antaen kuvan alalla esiintyvistä ongelmista ja osoittaen ne alueet, joissa kuluttajan asemaa tulisi erityisesti vahvistaa ja turvata.

Olemme neuvotelleet Saunalahden kanssa viime vuosien aikana useaan otteeseen yrityksen puhelinmyyntiä koskevista ongelmista ja lainsäännösten vastaisesta puhelinmarkkinoinnista sekä etämyyntisäännösten noudattamatta jättämisestä. Yksi keskeinen ongelmakampanja koski GSM-verkossa toimivan KotiPuhelin-liittymän tarjoamista lankapuhelinliittymän tilalle. Kampanja kohdistui erityisesti vanhuksiin ja johti jopa tilanteisiin, joissa vanhukset jäivät kokonaan ilman toimivaa puhelinyhteyttä.

Veimme asian markkinaoikeuteen. Markkinaoikeus kielsi Saunalahtea jatkamasta sopimattomien keinojen käyttöä. Markkinaoikeus kielsi lankapuhelimen korvaavan liittymän myynnissä menettelyn, jossa kuluttajalle ei selvästi kerrota, että markkinoidaan Saunalahden tuotetta tai jossa kuluttajalle ei anneta selkeää tietoa siitä, että KotiPuhelin-liittymä toimii GSM-verkossa sekä tämän vaikutuksesta liittymän käyttämiseen. Markkinaoikeus kielsi myös menettelyn, jossa ei oteta huomioon kuluttajan ikään liittyvää, vaikuttamiselle erityisen altista asemaa sekä toiminnan, jossa kuluttajalle ei anneta tietoa peruuttamisoikeudesta ennen sopimuksen tekemistä.

Saunalahden puhelinmyynnin ongelmat ovat liittyneet erityisesti myös ns. Viikonloppuedun (viikonlopun halvempia puheluista koskevan sopimuksen) markkinointiin. Kuluttajille oli puhelinmyynnissä jäänyt epäselväksi se, että kyse oli määräaikaisesta etusopimuksesta, joka teki myös itse liittymäsopimuksesta määräaikaisen. Lisäksi määräaikainen sopimuskausi jatkui automaattisesti uuden vuoden määräajan, ellei kuluttaja nimenomaisesti irtisanonut itse sopimusta. Kehotimme neuvotteluissa Saunalahtea muuttamaan toimintaansa ja korostimme sopimuksen määräaikaisuuden olevan keskeinen tieto, joka kuluttajalle on aina sopimuksentekohetkellä kerrottava. Kuluttajan asemaa tällä saralla parantaa osaltaan myös viestintämarkkinalain uusi säännös, joka kieltää määräaikaisten sopimusten automaattisen ketjuttamisen.

Voitte lukea lisää kuluttajan oikeuksista, kuluttajaoikeuden linjauksista ja erilaisista ajankohtaisista asioista Kuluttajaviraston verkkosivuilta osoitteesta www.kuluttajavirasto.fi. Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta -verkkolehden Viestintäpalvelut-teemanumerosta 4/2011 löytyy tietoa ajankohtaista kannanotoista koskien viestintäpalveluita.

Kuluttaja-asiamiehellä ei ole toimivaltaa ratkaista yksittäisiä riita-asioita. Tällaisissa asioissa henkilökohtaista neuvontaa ja sovitteluapua antavat kuluttajaoikeusneuvojat (ks. lisätietoja http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/).

Pahoittelemme vastauksen viivästymistä.

Ystävällisesti

Miina Ojajärvi

Lakimies

Kuluttajavirasto


Päivään siis mahtui surua ja iloa.
Surua puheenjohtajan ilmoituksen takia, iloa Kuluttajaviraston tiedotteen takia.

Saunassa tuli oltua, joten: Huomiseen.

Ei kommentteja: