Tolppanen oli 26.11. esiintymässä Teuvalla, ja siksi tästä saattaakin syntyä väärinkäsitys.

Teuvalla tätä asiaa ei ainakaan minun kuullen käsitelty lainkaan. Täten irtaudun tästä harhaanjohtavasta valistuksesta. Sitä vastoin esiintymisen jälkeen syntyneessä keskustelussa, tilanteessa jossa totesin eduskunnassa yleisenä käytössä olevan ryhmäkurin olevan perustuslain vastaista, hän vaikeni.

Kun tiedämme Maria Tolppasen äänestyskäyttäytymisen, on asia ymmärrettävissä niin, että hän vaatii ryhmäkuria muilta, mutta ei itseltään.

Sunnuntaisuomalaisessa 27.11. oli uutinen Tolppasen kannattajien matkasta eduskuntaan. Vaikkakin itsestäni riippumattomista syistä nimeäni ei tuossa uutisessa mainittu lainkaan, on todettava, että olin myös mukana tuolla matkalla. Myöskään tuolla matkalla, ei ainakaan minun kuullen, tästä asiasta ei keskusteltu. Olin tuolla matkalla oman käsitykseni mukaan siksi, että vaalien aikana olin vahvasti mukana vaalityössä niin, että jokaisella perussuomalaisella ehdokkaalla oli tasapuolinen kenttä käytettävissä. Emme muuten tällä hetkellä esiintyisi lähes valtakuntamme suurimpana puolueena. Sitä paitsi äänestyskäyttäytymiseni on salaisuus.

Ainoa kansanedustaja, jonka adoptiolakiin liittyvän uskonnollisen käsityksen olen kuullut hänen itsensä esille ottamana, on kansanedustaja Reijo Hongisto.

Oma mielipiteeni on ilmaistavissa sanoin: Olen Jumalan puollella, kunnes Hän antaa keskinäisen lisääntymislahjan niin naisille kuin miehille erikseen.

Uskoisin, että Maria Tolppasen kanssa samoin ajattelevien ryhmä meissä perussuomalaisissa on varsin suppea.

Osmo Ristiluoma

kunnanvaltuutettu (ps.) Teuva

--------------------------------------------